Developmental Coordination Disorder & Cerebral Palsy


INSCHRIJVENCongres dinsdag 28 mei 2019 Veenendaal
 

Developmental Coordination Disorder & Cerebral Palsy
Op een stoel zitten. Aan- en uitkleden. Veters strikken. Fietsen. Uit je woorden komen. Een bal gooien. Tekenen. Op zich gewone handelingen. Maar voor een kind met Developmental Coordination Disorder (DCD) of cerebrale parese (CP) zijn deze dingen helemaal niet vanzelfsprekend.

Zowel kinderen met DCD als CP hebben een achterstand/stoornis in de ontwikkeling van motorische vaardigheden. Bij cerebrale parese zijn de hersenen niet in staat de juiste spanning aan de spieren door te geven en ze onderling op de goede manier te laten samenwerken. En ook kinderen met DCD hebben moeite met het coördineren van hun bewegingen en hun motoriek ziet er onhandig uit.

Tijdens het congres bespreken prof.dr. Andrew Gordon (USA) en prof.dr. Peter Wilson (Australië), twee internationaal gerenommeerde deskundigen, recente wetenschappelijk inzichten in het onderzoek van motorische controle van kinderen met CP en DCD. Prof.dr. Bert Steenbergen (Nederland) zal ingaan op de overeenkomsten in motorische controle tussen beide groepen kinderen. In het middaggedeelte zal uitgebreid worden stilgestaan bij de praktische en klinische implicaties van deze inzichten.

Mede door deze combinatie van recente theoretisch-wetenschappenlijke inzichten met praktische-klinische toepassingen is het congres een aanrader voor een ieder die professioneel heeft te maken met de doelgroep.

Gezien de internationale sprekers zal het congres grotendeels in het Engels zijn. Voor het interactieve middaggedeelte kunnen vragen/opmerkingen eventueel in het Nederlands worden gesteld. Deze worden dan ter plekke vertaald.

Programma

09.00 uur u Registratie en koffie

09.45 uur u Welcome, outline & objectives

09.55 u CP: motor control issues and comorbidities
09.55 u Prof.dr. Andrew Gordon
10.45 u DCD: motor control issues and comorbidities
10.45 u Prof.dr. Peter Wilson
11.35 u Questions & answers
11.35 u Andrew Gordon, Peter Wilson & Bert Steenbergen

11.50 uur u Koffiepauze

12.10 u The spectrum of CP and DCD: common issues in control
12.10 u Prof.dr. Bert Steenbergen

13.00 uur u Lunch

14.00 u Clinical implications, part 1
14.00 u Andrew Gordon, Peter Wilson, Bert Steenbergen

15.00 uur u Koffiepauze

15.20 u Clinical implications, part 2
15.20 u Andrew Gordon, Peter Wilson, Bert Steenbergen
16.20 u Questions, answers & closing remarks
16.20 u Andrew Gordon, Peter Wilson, Bert Steenbergen

16.45 uur u Borrel
 

CP: motor control issues and comorbidities
In his presentation Andrew Gordon will review motor learning and development in CP, with an emphasis on the intensity of practice required for motor skill acquisition. He will demonstrate rehabilitation approaches that capitalize on these findings, and involve active movement of the participant using ‘motor learning approaches’ that are effective in improving movement coordination and function of both the upper and lower extremities. He will review the current state-of-the-science behind effective rehabilitation approaches, the neural predictors (especially the integrity and connectivity pattern of the corticospinal tract) and neural plasticity associated with improved motor outcomes.

Spreker: prof.dr. Andrew Gordon


DCD: motor control issues and comorbidities
In his presentation Peter Wilson will explain in simple terms current models for understanding motor development in children. He will describe links between the latest research in the development of motor control, learning and innovations in the design of motor interventions for children with DCD. This discussion will explore strategies for weighing up the best approach to personalised motor intervention for these children. He will also simulate and demonstrate practical techniques on how to apply the latest in motor intervention for children with motor skill difficulties, and particular strategies for accommodating cognitive issues when applying these techniques.

Spreker: prof.dr. Peter Wilson


The spectrum of CP and DCD: common issues in control
Bert Steenbergen bespreekt de overeenkomstige problemen met het voorbereiden van een motorische actie bij kinderen met respectievelijk DCD en CP. Uit recente experimentele studies bij deze kinderen blijkt dat zij bij het starten van een beweging niet goed rekening houden met het eind van de beweging, en daardoor onhandig uitkomen aan het eind van een taak. Deze observaties duiden op een neurocognitief deficiet dat wordt aangeduid met het ‘internal model deficit’. Kinderen met zowel DCD als CP lijken geen goed intern model van de-te-maken beweging te hebben waardoor hun bewegingen niet volledig worden gepland. Als gevolg hiervan zijn ze afhankelijk van de langzamere feedback informatie in plaats van de snellere feedforward informatie. Twee veelbelovende technieken, motorische inbeelding (mentaal inbeelden van de te maken beweging) en actie observatie (het observeren van de te maken beweging bij iemand anders) zijn bij ouderen met een CVA effectief gebleken om motorische acties te verbeteren. Training bij kinderen met DCD en CP met deze technieken staat nog in de kinderschoenen, maar de eerste resultaten zijn veelbelovend.

Spreker: prof.dr. Bert Steenbergen


Pratical and clinical implications
In the afternoon practical and clinical implications will be presented and discussed. Among the topics that will presented are:
• knowledge on how to link the latest research in child development to the design of motor interventions
• strategies for weighing up the best approach to personalised motor intervention for children
• practical techniques on how to apply the latest in motor intervention for children with motor skill difficulties
• strategies for accommodating cognitive issues when applying therapy techniques
• hands-on demonstration/simulation of advanced motor learning techniques.
• use of motor learning-based treatment to improve movement control in children with physical disabilities

Questions and answers
At the end of the workshop there will be time for questions and answers (Q&A session).

Prof.dr. Andrew Gordon
Andrew Gordon has a broad background in neurophysiology and biomechanics and has extensive clinical and research expertise involving motor learning and development in typically developing children and children with cerebral palsy. He has been studying hand motor control in healthy individuals and individuals with CP for over 25 years. In 1996 he founded the Center for Cerebral Palsy Research at Teachers College, Columbia University, committed to improving the lives of children with CP through research and education. In 2001 his team published the first study on modified CIMT in children with unilateral CP. Subsequently they created a highly structured and intensive form of bimanual therapy, Hand-Arm Bimanual Intensive Therapy (HABIT), and conducted several trials indicating efficacy in improving upper extremity function. Since 2002 more than 300 children with CP have participated in their hand treatment day camps. A key contribution has been the documentation of biomechanical analyses and neural correlates of these improvements.
 

Prof. dr. Bert Steenbergen
Bert Steenbergen is hoogleraar Gehandicaptenzorg en verbonden aan de Radboud Universiteit. Belangrijk uitgangspunt van zijn leeropdracht is om een brug te slaan tussen wetenschap en praktijk op het werkveld van de motorische en visuele beperkingen in relatie tot leren en gedrag. Daarbij staat de samenwerking tussen de wetenschap, en de praktijk centraal. Na een studie bewegingswetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam (cum laude) heeft hij als onderzoeker bij Werkenrode (tegenwoordig Pluryn) gewerkt. Hij promoveerde in 2000 aan de Radboud Universiteit in Nijmegen op onderzoek naar aangepast bewegingsgedrag na aangeboren hersenletsel (Cerebrale Parese). Steenbergen was als universitair docent verbonden aan het Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour en sinds 2009 hoogleraar bij het Behavioural Science Institute. Sinds 2017 is hij hoofd van het onderzoeksprogramma ‘Learning and Plasticity’. Naast onderzoeker is hij als docent betrokken bij de bachelor en masteropleidingen van Orthopedagogiek en Psychologie. Sinds 2013 is hij als Professorial Fellow verbonden aan de Australian Catholic University (Melbourne) en sinds 2015 verbonden aan de Center for Development and Disability Research (Melbourne).
 

Prof. dr. Peter Wilson
Peter Wilson started at Australian Catholic University in 2012 as Professor and National Head of the School of Psychology, and is currently also Co-Director of the Centre for Disability and Development Research (CeDDR). Before that he spent 12 years in the Discipline of Psychology at RMIT University, promoted to Professor in December 2010. He was Research Chair in the Discipline between 2005 and 2009, and Deputy Head (Research and Innovation) in the School of Health Sciences. Prior to that he was a Lecturer in the School of Psychological Science at La Trobe University between 1996 and 1999. He leads internationally-recognised programs of research in (1) motor and cognitive development in children, particularly on disorders of movement such as Developmental Coordination Disorder, and (2) innovations in neuro-rehabilitation, including the use of virtual reality. Over the past 23 years, he coordinated two overlapping programs of research, supported by a number of large ARC grants: the first is in the field of motor and cognitive development, and the second on the use of virtual-reality technology in motor and cognitive rehabilitation, both in adult and child populations. With a body of over 100 peer-reviewed papers, both programs involve collaborations with a number of international scholars from the UK, USA and Europe, with the work stimulating the development of novel and innovative approaches to motor intervention. His team is truly multi-disciplinary – he works closely with new media artists, scientists and clinicians in pursuit of new approaches to augmented therapy.
 
Doelgroep
Kinder- en jeugdpsychologen, (ortho)pedagogen, klinisch psychologen, therapeuten, psychiaters, logopedisten, leerkrachten, intern begeleiders, remedial teachers, onderwijsbegeleidingsdiensten en iedereen die te maken heeft met kinderen en jongeren met dcd en cp.

Accreditaties
Accreditatie wordt aangevraagd voor kinder- en jeugdpsychologen (NIP), orthopedagogen (NVO) en klinisch (neuro)psychologen (FGZPt).

Bij voldoende belangstelling kan er ook accreditatie aangevraagd worden bij andere registers. Bijvoorbeeld voor ergotherapeuten (EN), fysiotherapeuten (KNGF), vaktherapeuten (SRVB), jeugdprofessionals (SKJ) en logopedisten (NVLF). Heeft u hier belangstelling voor?
Stuur dan een email naar info@11congressen.nl.

Voorwaarden
Om in aanmerking te komen voor accreditatie bij een van bovenstaande registers hebben we uw registratienummer(s) nodig. Bij inschrijving kunt u uw registratienummer(s) doorgeven. Het is belangrijk dat u (correcte) registratienummer(s) doorgeeft, anders kunnen we uw aanwezigheid helaas niet doorgeven of opvoeren. Mocht u het onverhoopt vergeten bij inschrijving, mail dan naderhand uw naam, adres, registratienummer en het betreffende congres naar info@11congressen.nl.

Voor het verkrijgen van accreditatiepunten is aanwezigheid op het congres verplicht.
 

Deelname
Tot en met 28 februari 2019 kunt u gebruikmaken van een vroegboekkorting van 60 euro!
 
Early bird tarief van € 299,-
 
Vanaf 1 maart 2019 kost deelname aan het congres € 359,-.

Dit is inclusief koffie, thee, lunch, borrel, congresmaterialen, bewijs van deelname en pdf’s van de presentaties (deze laatste worden achteraf gemaild).

11 congressen is CRKBO geregistreerd, dus de deelnamegelden zijn vrij van BTW.

Annulering
Annuleren is mogelijk tot 30 april 2019. Dit dient schriftelijk (= per email) te gebeuren. Wij brengen dan alleen € 45,- administratiekosten in rekening. Als u de deelnamegelden al heeft voldaan, vindt restitutie plaats onder aftrek van deze administratiekosten. Vanaf 30 april 2019 kunt u helaas niet meer annuleren en bent u het gehele inschrijfbedrag verschuldigd.

Bij verhindering kan een deelnemer zich zonder extra kosten laten vervangen door een collega, mits dit van tevoren schriftelijk bij de organisatie wordt aangevraagd.

Zie voor meer informatie de deelnamevoorwaarden.
 

Van der Valk Hotel Veenendaal
Bastion 73
3905 NJ Veenendaal
www.hotelveenendaal.com

Openbaar Vervoer
Hotel Veenendaal ligt op slechts enkele minuten loopafstand van station Veenendaal-De Klomp. Bussen en treinen stoppen op dit station. Bekijk hier de wandelroute van het station naar het hotel.

Met de auto
Hotel Veenendaal ligt direct aan de A12 en is ideaal bereikbaar met de auto. Bovendien parkeert u gemakkelijk en gratis in de ruime parkeergarage.

Op de A12 neemt u afslag 23, Veenendaal-WEST.

Vanuit Utrecht slaat u onderaan de snelweg linksaf.
Bij de eerste verkeerslichten voorbij McDonald’s gaat u rechtsaf, de Voorpoort.

Vanuit Arnhem gaat u onderaan de snelweg rechtdoor.
Bij de tweede rotonde neemt u de tweede afslag.

Of plan uw route met Google Maps.
 

 
SCHRIJF U INEn maak gebruik van de vroegboekkorting!